(Varning för känsliga tittare!) Bilder från den stora brandövningen


Idag hade vi en stor brandövning i skolan. Det var Södertörns och Dalarös brandkår som var involverade. Även ambulanser och poliser var på plats.
Hela våran lokal uppe på högstadiet rökfylldes. Vi elever skulle låtsas ha skador. Detta var ett test för dem studerande, dem måste kunna hantera en sådan här stor händelse på ett bra sätt. Dagen började med att alla fick räcka upp handen när deras önskade roll ropades upp. Jag valde en rygg- och nackskada som har lett till förlamning från höfterna och nedåt. Jag hade inga yttre skador och blev därför inte sminkad. Vi fick knåda lera som skulle användas för att göra såren mer verkliga. Alla blev iordninggjorda fram till tolv.

Klockan tolv var vi elever i våra salar, liggandes på golv eller sittandes på stolar. Diskoröken (ofarlig rök) började spruta för fullt. Brandlarmet tjöt. Jag låg raklång på golvet och skrek och hade mig, vi skulle ju spela en roll som den skadade vi var. Vi utrymdes sist av alla. Det tog drygt en timme innan brandmännen hittade mig och Marcela.

Hela situationen försökte göras så verklig som möjligt, men ibland fanns det inte tillgång till personal eller material. T.ex. Dem bar inte ut mig (förlamad), utan jag fick ta en paus från rollen, dem hade ingen bår, och fick därför gå.

Det var allt en bra erfarenhet att ha varit med under denna övning. Vi visste att brandmännen inte skulle komma på ett tag så vi gick runt i det rökfyllda rummet. Det var en konstig upplevelse då man absolut inte såg någonting annat än rök!

"Skoldagen" slutade klockan tre. När jag kom hem var jag helt slut. Sedan dess har jag varit extremt trött och haft en lätt huvudvärk, har till och med somnat i soffan. Känner mig inte riktigt på g, men jag tror att det beror på dagens händelser. Röken var ju som sagt ofarlig, men det kanske påverkar en endå när man är i den i över en timme.


Kommentarer
Leia ♥

Hoppas du får en mysig valborg!

2010-04-30 @ 14:16:10
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Emma

svar: Åh ja det var riktigt roligt! Ska absolut tillbaka till london igen!



Ps! har din present liggandes här, vi får träffas nån gång i veckan så du kan få den ;)

2010-05-03 @ 19:26:13
URL: http://emmaingemann.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0