Nya världar hela tiden


För en vecka sedan visste jag knappt vad ett mikroskop var. I torsdags hade vi kemi i 3 timmar i streck. Bara då fick jag göra en rolig laboration (vi laborerade sällan i högstadiet) och kolla i mikroskop. Plötsligt fick jag se, med mina egna ögon, att växtcellen faktiskt är sådär kantig som den var på bilden i sjuans biologibok. Det var som en helt ny värld öppnade sig. Igår insåg jag att det finns på riktigt, då jag fick se det själv. Så häftigt! Vi fick också kolla på en blandning av torrt gräs och vatten, blandat.
"Å Frida kolla här, det kryper förbi värsta stora krypet!"
"Å får jag se, får jag se!"
Vi vart som små barn igen. Stannade till och med kvar efter lektionens slut för att kolla lite till på de äckliga (men så intressanta) toffeldjuren och hödjuren.
Just nu känns det som att jag skulle vilja se hela världen ur ett mikroskop!
Har du tittat i ett mikroskop någon gång? Vad fick du undersöka?

Massa roliga inställningar har de också! Men det gäller att inte vara för snabb. En balans mellan skärpa, ljus och bländare är inte helt lätt att hitta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0