Riksdagsledamot för en dag



Igår var jag i Sveriges riksdag med några fler utvalda klasskompisar. Hela dagen kallades för Ungdomens riksdag och ordnas en gång per år. Vi fick prova att arbeta som riksdagsledamöter under en dag! Vi fick delas in i utskott (grupper som diskuterar och föreslår lagar om en viss kategori, tex. utbildningsutskottet) och fick stå för våra förslag som vi skickade in för ca ett halvår sedan. Det var svårt att bemöta motargumenten, man måste verkligen vara förberedd! Det var riktigt kul endå.
Vårt utskott med ungdomar från hela Sverige.

Vi fick även rösta om Sveriges deltagande i Afghanistan. Röstningen gick jättefort och det var svårt att förstå vad som pågick, haha!
Vi fick även ställa frågor till ministrar. Jag höll dessutom ett tal i kammaren om hur jag tyckte Sverige skulle delta i Afghanistan. Det var lite läskigt, men den häftiga känslan övertog helt klart min rädsla!




Kommentarer
Niklas

Bra debatterat i utskotten!

2012-03-18 @ 23:28:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0