Kenya, del 2 - Rakt in i djurens värld



Påväg in till Malindi i en tucktuck! När jag var liten älskade jag att åka tucktuck i Thailand, och det gör jag fortfarande!



Såhär såg vårt safaritält ut innanför. Man hade befarat det värsta med kryp och en riktig tältkänsla (notera: jag är ingen tältmänniska) men det här var ju rena lyxen! Det märktes inte ens att man bodde i ett tält.



Här låg lejonen och väntade på ett byte. Vår chaufför sa att de var hungriga. Kännetecknet är att deras magar är tomma. Vi såg revbenen på flera stycken. Det högg till lite i magen när man var precis bredvid och de ställde sig upp en efter en.



Här hade de fått syn på två vårtsvin. Som ni ser har de en speciell djurisk och jagande blick. Det var så häftigt och se den i verkligheten och hur hela stämningen ändrades i flocken. Nu var de minsann inställda på jakt!



Som jag sa i del 1 så var det flodhästar i den flod som rann längs tälten. Här är den lilla "mini"-flodhästen som levde där.



De ser ju så klumpiga ut. Och de där öronen är ju grymt små jämfört med kroppen. Påtal om grymt, de grymtade på natten, tydligen ett väldigt udda ljud. Jag tror jag hörde det en natt, men såhär låter en flodhäst i alla fall!



Här stod girafferna och åt på akaciaträdens blad. Visste du att deras blodtillförsel till hjärnan stryps när de böjer huvudet neråt? Annars skulle hjärnan drabbas av för högt blodtryck! De är även passgångare, alltså går med båda benen på samma sida samtidigt.



Nyfikna var de också!



Den här giraffen, Arne är hädanefter hans namn, stod nära jeepen. Han försökte styla inför oss. Arne var cool! Hahah.
Nätmönstret syntes verkligen jättetydligt.



Här är de maffiga bufflarna. Huvudet uppåt på ett märkvärdigt sätt var deras standardposition!



Vi såg även världens snabbaste landsdjur, geparden. Den var faktiskt ganska lat där uppe på kullen. Den måste väl spara på krafterna antar jag, haha.



Lejon är flörtiga vet ni!





På vägen hem från Masai Mara var vi tvungna att flyga tillbaka. Vi fick sitta här och vänta i över två timmar för vårat plan var försenat. Det kändes som att vi var strandsatta, fast på safari!



Uppe i luften såg vid berget Kilimajaro, Kenyas högsta topp. Det blir mindre och mindre snö där varje år pga. de drastiska klimatförändringarna.



Väl hemma på hotellet igen tog vi en dagstur ut till en fantastisk ö!



Pappa med en sjöstjärna på huvudet! Med andra ord: Vi levde loppan!



De här båtarna är gjorda av trästockar som de karvat ut. Så fort de skulle ta sig via havet satte de sig i en sådan här och började paddla.



Roliga typer som skrek och sjöng Jambo, som betyder hej på swahili. Det fanns även en välkänd Jambozera-låt som sjöngs överallt!



"Janssons Ö"



En blåsfisk som var tvungen att va över ytan jättelänge för att alla ville ta foto på den. Den måste ju ha blivit vettskrämd! Jag tyckte så synd om den. Ja menar... Ta något foto eller två sedan får det väl vara klart!



Mötte även en 110 år gammal sköldpadda från Galapagosöarna. Hon hette Maria och var riktigt mastig jämfört med de andra.



När jag matade henne så kändes det som om hon tänkte svälja hela min hand! Men samtidigt som det var obehagligt så var det också en häftig upplevelse.



Höll i en krokodil. Sekunden efter denna bild togs fick jag panik när den började splattra hej villt.


Kommentarer
Amsi

Äntligen! Som jag har längtat :) Ssssuper fina bilder Frida!

2012-02-27 @ 20:19:58
URL: http://amsibamsi.myshowroom.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0