Det är inställningen som gör det


Hallå där! Tänk vad lätt det går att vända en dag till någonting bra med bara tankarna. Natten var en av de värsta och jag hade bara fått runt tre timmars sömn när klockan ringde klockan sex imorse. Det gick förvånansvärt lätt att kliva upp och dra sig mot skolan. Jag fick sluta redan vid tolv så jag och några till i klassen gick till Taco bar och köpte lunch. Hela dagen har varit väldigt glad och enkel och det tror jag främst beror på min inställning. Det gick att tänka positivt och ha kul även om jag hade dåliga förutsättningar. Dock får man ju självklart ha dåliga dagar ibland, men jag ville vända de negativa tankarna till någonting positvt.

Sömnproblemen hänger ofta ihop med skolan och det är mycket som drar igång nu, vilket jag känner igen som att jag blir lite stissig och spänd när jag ska sova. För att råda bukt på detta så ska jag inte planera in så mycket i min vardag och ge mig själv mer slapptid. Om några veckor skulle jag börja dansa 3 gånger i veckan och gå på cirkelträningen på måndagar.
Jag hade gärnat dansat så men det skulle också innebära att jag skulle komma hem 21.50 två dagar i rad, duscha och varva ner, gå och lägga mig och gå upp sex dagen efter.  Jag känner att träningarna och pluggandet inom Naturprogrammet skulle ha blivit för mycket för mig både mentalt och fysiskt. Det skulle inte vara värt det. Nattens sömnproblem var ett tecken på att jag lär känna mig själv och mina begränsningar bättre.
Jag kände att jag inte kommer orka det, och därmed ska jag nu dansa 2 gånger i veckan istället (som förra året). Det känns betydligt bättre när man har rättat till det som stressar upp en! Så mitt tips till dig är att om någonting stör dig, ändra på det så att du mår bra! Din hälsa och välmående går alltid i första hand!
Man kan ha perioder i livet då man är mindre stresstålig och då är det viktigt att inte planera upp hela sitt liv. Nu kan jag t.ex. ha tid över att ta en runda på Dalarö om jag vill, någon sådan extratid finns ju inte om man planerar hela vardagen. Dessutom, hur kul är det att planera hela sitt liv? Man vill ju att saker sker spontant ibland också ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0