SL: Vårt liv ligger i era händer!


Idag när jag åkte buss stötte jag på en sak som verkligen störde mig. Dåliga busschaufförer. Han körde så fort och sicksackigt på vägen så jag tänkte "hoppas vi inte får möte nu, då kan det gå illa". Ska man som passagerare inom Stockholms Lokaltrafik (som dessutom drar åt sig allt mer pengar) känna den osäkerheten? Nej. Det ska inte inträffa ryckiga stopp som får överkroppen att kastas framåt. Jag svär på att den chauffören tänkte "Hur du möta mig såhär med din lilla bil?!" när han egentligen borde ha vänt skulden åt sig själv som körde för fort och därmed inte hann se efter.

Bussresan kopplades nästan till barntankar för mig. Det kändes som att jag satt i ett stort monster som snart skulle skada de passerande och oss i det.
Det är inte första gången jag är med om dåliga busschaufförer inom SL. De kommer för sent, och tänker väl antagligen att de har bråttom för att hinna ikapp tidstabellerna. Men säkerheten går alltid först. Det skrämmer mig lite att chaufförer likt dessa kör runt flera hundra människor varje dag.

De ska ju även öka kostnaderna. Ledarna vill att vi ska åka mer kommunalt, men tror ni att det går att fortsätta i detta mönster då? Kollektivtrafiken ska vara ett billigt, smidigt och säkert alternativ. Bussarna ska inte gå en gång i timmen och då vara knökfulla med sommarturister.
Jag har egentligen inget emot att åka kommunalt, men då ska det minsann vara bra också. Om SL förbättrar några punkter kommer det att åka ännu fler! Då får dem också säkrare och trevligare passagerare.
Vad tycker du? Känner du igen dig i någonting i det här? Vad tycker du om SL?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0